Despre MT

Meditația Transcendentală a fost introdusă în lume în 1955 de către Maharishi Mahesh Yogi.

Acesta a văzut în lume o nevoie acută de a elimina stresul la nivel individual și colectiv. Fiind absolventul unei facultăți de fizică a intuit că această tehnică va fi acceptată în Vest doar pe baza cercetărilor științifice. În consecință a insistat încă de la început ca Meditația Transcendentală să fie supusă cercetărilor științifice.

Momentan există peste 750 de studii științifice care demonstrează beneficiile practicii regulate, iar acest număr este în creștere. Mare parte dintre acestea sunt verificate de comunitatea științifică și sunt publicate în reviste și jurnale de specialitate.

Au fost realizate în toate colțurile lumii, în domenii foarte variate. Printre aceste se numără studii în domeniul sănătății mentale, a dezvoltării capacităților mentale, eliminarea stresului, tratarea anxietății și a depresiei, tratarea dependenței de substanțe, reducerea riscului de atac de cord, infarct și atac cerebral, îmbunătățirea stării generale de sănătate, reglarea tensiunii arteriale, reducerea cortizolului și a altor indicatori de stres și îmbunătățirea relațiilor sociale în familie și la locul de muncă.

Tipuri de meditație

Atenție concentrată

Presupune concentrare voluntară asupra unui obiect sau asupra unui gând.

Produce activitate cerebrală tip Gamma (20-50 Hz)

Acest tip de activitate cerebrală apare de fiecare dată când ne concentrăm, inclusiv în timpul meditației.

Meditație Zen, Qiqong, Meditație Calea de Diamant, Vipassana

0.19

Efect în reducerea emoțiilor negative

0.87

Efect în reducerea simptomelor de PTSD (Sindrom stres post-traumatic)

0.15

Efect în reducerea presiunii arteriale

0.25

Efect în creșterea nivelului de realizare a dorințelor (Self Actualization)

Monitorizare activă

Presupune monitorizarea imparțială, non-evaluativă, susținută de la un moment la altul pe un gând sau o funcție a corpului.

Produce activitate cerebrală tip Theta (4-8 Hz)

Undele Theta apar când ne monitorizăm propriul nostru proces mental, inclusiv în timpul meditației.

Zazen, Mindfulness, Saharaj, Kriya Yoga

0.28

Efect în reducerea emoțiilor negative

0.5

Efect în reducerea simptomelor de PTSD (Sindrom stres post-traumatic)

0.2

Efect în reducerea presiunii arteriale

0.26

Efect în creșterea nivelului de realizare a dorințelor (Self Actualization)

Transcendere automată

Nu presupune niciun efort. Tehnica produce în mod automat o stare unică de relaxare profundă și atenție sporită.

Produce activitate cerebrală tip Alpha1 (8-10 Hz)

Undele Alpha1 apar când atenția este îndreptată spre interior spre o stare de relaxare și atenție.

Meditație Transcendentală

0.55

Efect în reducerea emoțiilor negative

1.8

Efect în reducerea simptomelor de PTSD (Sindrom stres post-traumatic)

0.4

Efect în reducerea presiunii arteriale

0.78

Efect în creșterea nivelului de realizare a dorințelor (Self Actualization)

Mărimea efectului este o măsură folosită în statistică pentru a determina impactul unui fenomen. O valoare mai mare indică un efect mai puternic.

Mărimea efectului Valoare
Foarte mică 0.01
Mică 0.2
Medie 0.5
Mare 0.8
Foarte mare 1.2

Meditațiile care se bazează pe concentrarea atenției sau pe monitorizarea gândurilor sau a unei anumite funcții ale corpului produc efecte specifice similare cu activitatea din timpul practicii.

Meditația Transcendentală are efecte globale deoarece în timpul practicii se atinge în mod automat și lipsit de efort un nivel complet relaxat al minții

Studii științifice realizate pe Meditația Transcendentală

Începând cu sfîrșitul anilor 1950 cînd a fost introdusă, Meditația Transcendentală a fost supusă la nenumărate studii științifice, care au acoperit toate domeniile vieții. Aceste domenii includ: sănătatea mentală, sănătatea fizică, managementul stresului, longevitate, comportament social, etc.

În momentul de față există peste 700 de studii științifice care documentează beneficiile Meditației Transcendentale pentru minte, corp, relații sociale și întreaga societate. În jur de 400 dintre acestea sunt revizuite de către comunitatea științifică și sunt publicate în jurnale sau reviste de specialitate. Mai jos sunt câteva dintre aceste studii:

Meniu